Home

Onderzoekstraject AWL

Leertraject 1

Parallel met het eerste leertraject zal een onderzoekstraject worden ontwikkeld. Mogelijke doelen hierbij zijn (niet-exhaustief):

  • in kaart brengen van werkzame factoren zoals deze gepercipieerd worden door de betrokken actoren over sectoren heen.
  • in kaart brengen van hinderende factoren zoals deze gepercipieerd worden door de betrokken actoren over sectoren heen.
  • onderzoeken hoe aandacht voor het leefklimaat kan worden geïmplementeerd in gemeenschapsinstellingen, andere voorzieningen Bijzondere Jeugdzorg, VAPH, Kind & Gezin en binnen een psychiatrische setting.
  • onderzoeken hoe “werkzame” factoren verankerd kunnen worden in residentiële jeugdzorg.
  • onderzoeken van de invloed van een positief leefklimaat op relevante indicatoren (zoals agressie, …).

 

Leertraject 2

Parallel met het tweede leertraject wordt eveneens een onderzoekstraject ontwikkeld. De finaliteit van dit onderzoekstraject is tweeledig:

  • Het eerste leertraject legde de focus op de werkzame en hinderende factoren.  Zeker wat de procesmatige en inhoudelijke factoren betreft is het interessant te kijken of dat in een tweede traject gelijkaardig is.  In deze kan het boeiend zijn de resultaten uit het aanvankelijke leertraject te toetsen in (of aan) dit aanvullende traject.
  • Nagaan vanuit welke opvattingen/overtuigingen participanten in het traject meedenken over het leefklimaat in beveiligend verblijf/gemeenschapsinstelling en wat we daaruit leren.  Wat zegt dit over de heersende visie over opvoeden in een beveiligend kader en dat afgetoetst aan de literatuur?