Home

Leertrajecten AWL

Het leertraject is niet gericht op het opleggen van kennis of procedures.  De aandacht moet uitgaan naar het samen opzetten van een leertraject waarbij verschillende praktijken van verschillende organisaties elkaar voeden en waarbij denkpatronen en culturen verrijkt en bijgestuurd worden.

 

Leertraject 1

Vanaf oktober 2019 werd een leer- en ontwikkelingstraject worden opgezet met residentiële jeugdzorgorganisaties, over verschillende sectoren heen.  Samen met vertegenwoordigers van de organisaties wordt stilgestaan bij de organisatiecultuur, wordt bekeken hoe jongeren en begeleiders nog meer betrokken kunnen worden en welke acties kunnen bijdragen tot een verbetering van het leefklimaat.  Hierbij geven we aandacht aan zowel het leef- als werkklimaat.

Het procesverloop

Overzicht data geplande bijeenkomsten

 

Leertraject 2

Vanaf september 2020 zal een leer- en ontwikkelingstraject opgezet worden met de voorzieningen erkend als beveiligend verblijf en de gemeenschapsinstellingen. Samen met vertegenwoordigers van de organisaties wordt stilgestaan bij de organisatie van het positief leefklimaat met een bijzondere aandacht voor het unieke karakter van een beveiligende/gesloten setting, wordt bekeken hoe jongeren en begeleiders nog meer betrokken kunnen worden en welke acties kunnen bijdragen tot een verbetering van het leefklimaat. Opnieuw wordt er aandacht besteedt aan zowel het leef- als werkklimaat.

Vanuit de gemeenschapsinstellingen wordt Kris Hoornaert vanaf de start van het leertraject vrijgesteld om parallel met het leertraject AWL, het gedachtegoed positief leefklimaat te helpen uitdragen binnen de gemeenschapsinstellingen. Op die manier wordt getracht om het gedachtegoed niet alleen op campusniveau te laten doordringen, maar ook op leefgroepniveau.

Het procesverloop

Overzicht data geplande bijeenkomsten